maandag 2 december 2013

Weekendje aan zee

Vorig weekend waren we met de peetouders van onze kleine Viking een weekendje in Bergen aan Zee. Lekker uitwaaien op het strand, wandelen in de bossen en duinen en wat rondkijken in Alkmaar.

Het hotel ligt maar een paar honderd meter van het strand, heerlijk om zo de zaterdagochtend te beginnen. Het strand ligt te stralen in de zon, het blauw van de zee een scherp contrast met het grauwe zand en de witte schuimvlokken.

De kleine Viking vindt het prachtig: stoer struint hij over het strand, met zijn stevige stappers en dikke jas. Vergaapt zich aan een tractor met een bootje erop, schuchter aan de hand van zijn peter.

Ik geniet me suf, kan niet stoppen met foto's maken van de lucht, de wolken, het licht in de strandmeertjes, de rimpels in het zand. Alles in me opnemen, meenemen, bewaren voor later.





De binnenstad van Alkmaar. Wat is het lang geleden dat ik hier was. Ik herinner mij nog een paar avondjes uit met vriendin S, in een kleine kroeg aan een gracht, en bezoekjes met mijn ouders die hier een paar jaar hebben gewoond. Maar de huizen, straatjes en bruggetjes verrassen me alsof ik er voor de allereerste keer ben.


De kleine Viking vindt de stad minder geslaagd en laat zich mokkend ronddragen. Wie had ook alweer het lumineuze idee om geen buggy mee te nemen omdat hij er toch niet meer in wilde? Een snel bezoekje aan Bagels & Beans (superlekkere Chai Tea Latte en...bagels), Xenos, Jan Sikkes (daar had ik nóg wel een halfuur rond kunnen lopen!) en dan terug naar het appartement voor een rustig avondje.

De boswandeling van zondagochtend is meer naar de kleine man zijn zin. In een met herfstkleuren overgoten bos- en duingebied stapt hij flink door, vrolijk kletsend aan de hand van zijn meter. Manlief en ik hebben even tijd om met elkaar te kletsen, hand in hand te lopen, een kusje te stelen.


In Bergen warmen we onze handen aan een kop boschampignonsoep, zacht, romig, kruidig, heerlijk. Terwijl de koude wind en regen opsteken maken we nog even een wandelingetje door het dorpje om ons ten slotte huiverend in de warme auto te nestelen. Het is fijn geweest, tijd om te gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten